Exclusiecriteria

Binnen de organisatiestrategie is de doelgroep van onze organisatie duidelijk omschreven alsook de waarde die we bieden voor deze doelgroep.
We weten dus aan wie we zorg willen bieden.

Even belangrijk is het om duidelijk te benoemen wat de grenzen zijn aan de zorg die we kunnen bieden, dat wil zeggen aan welke cliënten we geen zorg kunnen bieden vanwege hun problematiek en vanwege de eisen aan de deskundigheid van onze zorgverleners. Dat getuigt niet van zwakte, maar juist van professionaliteit.

Welke problematiek we als professionals aankunnen en welke niet (in- en exclusiecriteria) is hieronder vastgesteld.

Wie nemen wij in zorg?
Onze zorglevering is inclusief. Dat betekent dat wij geen onderscheid maken naar ras, taal, religie, sekse en/of geaardheid van cliënten. Alle cliënten worden gelijkwaardig behandeld.

Om echter verantwoorde zorg te kunnen leveren moeten wij enkele criteria hanteren. Dat zijn:

Communicatie omtrent in- en exclusiecriteria
Het is belangrijk dat cliënten, mantelzorgers en doorverwijzers gemakkelijk kunnen achterhalen wie wij wel en niet in zorg kunnen nemen. Daarvoor zijn onze in- en exclusiecriteria opgenomen op onze website.

 

Exclusiecriteria
Exclusiecriteria zijn kenmerken op basis waarvan wij bij voorbaat aan kunnen geven dat wij voor deze cliënten geen verantwoorde zorg kunnen leveren. Deze criteria zijn:

Verzorgingsgebied

Naast het in zorg nemen van cliënten die niet vallen binnen de uitsluitingscriteria, nemen wij alleen cliënten in zorg in ons verzorgingsgebied zoals hieronder opgenomen.

Indicatie- en financieringseis
Ook is het nodig dat de cliënt een geldige indicatie heeft om zorg te kunnen ontvangen en dat onze organisatie hiervoor gefinancierd kan worden. Hieronder zijn onze financieringsstromen opgenomen:

Met betrekking tot zorg in natura (ZIN) vs. persoonsgebonden budget en/of niet-gecontracteerde zorg (PGB) geldt:

Met betrekking tot hoofd- en onderaanneming geldt:

Met betrekking tot het werken met onderaannemers geldt:

Personele beschikbaarheid
Ten slotte is het nodig dat wij voldoende personeel beschikbaar hebben om de benodigde zorg te kunnen leveren. Wij monitoren en matchen daartoe onze medewerkerslijsten met die van cliënten en zorgzwaarte. Wanneer er onvoldoende (deskundig) personeel beschikbaar is, kunnen wij de zorg niet aannemen.
 
Zorgbeëindiging
Het kan voorkomen dat de criteria op basis waarvan de cliënt niet in aanmerking komt voor zorg, zich na de start van de zorg voordoen. In dat geval heeft de organisatie het recht de zorg te beëindigen, maar ook de plicht om voor continuïteit te zorgen.

 

Bij het beëindigen van de zorg zullen we dit eerst met de cliënt en eventueel de mantelzorger bespreken. We zullen dan samen kijken bij welke zorgaanbieder het beste zorg geboden kan worden. Het leidende principe hierin is dat de zorg wordt gecontinueerd en niet onderbroken mag worden. De cliënt mag daarin niet benadeeld worden.

bg-shape-circle

Neem gerust contact op!